تاریخ امروز:۳ مهر ۱۴۰۰
4b05ec85 f627 4877 b1b1 2d746d45b8cc 1000x450 - گزارش صعود به قله ی سنبران

گزارش صعود به قله ی سنبران

به نام خالق کوهستان ها

جزییات برنامه : اشتران کوه که به آلپ ایران شهرت دارد رشته کوهیست در شرق استان لرستان که از جنوب شرق دورود تا شمال غرب الیگودرز رو در برگرفته است این رشته کوه دارای قله های زیادی است که بلندترین نقطه ی آن سنبران است به ارتفاع ۴۱۵۰ متر که از ۱۵۱۵قله برجسته ی جهان میباشد.

وجه تسمیه اشترانکوه : گفته میشود نامگذاری این رشته کوه به دلیل قلل هشت گانه ی که بالاتر از ۴۰۰۰ متر در کنار هم مانند یک کاروان شتر قرار گرفته اند به شترکوه یا اشترانکوه معروف شده است.

قله های معروف این رشته کوه از غرب به شرق شامل : چال میشان. گل گل. گل گهر. سنبران. میرزایی. فیالسون. ازنادر و کوله جنو و…. میباشد.

حیات وحش و گونه های جانوری :

این رشته کوه در سال ۱۳۴۰ به لحاظ پوشش گیاهی و جانوری جز مناطق حفاظت شده ی کشوری قرار گرفت
از حیواناتی که در این منطقه یافت میشود میتوان به خرس قهوه ایی. گرگ. روباه. شغال. کبک دری. مار قیطانی. سنجاب درختی و …. اشاره کرد.

در اشتران کوه پسته کوهی. گون. ریواس. استپ ها و گیاهان محلی زیادی به چشم میخورد که با عطر و بوی خاص خود طراوت و تازگی غیر قابل وصفی به این منطقه بخشیده است.

شرح برنامه : روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۳ ساعت ۶ صبح از ترمینال سنندج با ماشین بین شهری برای صعود به قله ی سنبران که جز طرح سیمرغ نیز میباشد راهی استان لرستان و شهرستان دورود شدم
پس از چند جابه جایی در ترمینال های مجاور و هماهنگی هایی که از قبل انجام شده بود نهایتا ساعت ۱ ظهر به روستای خوش آب و هوای طیان از توابع دورود رسیدم .

پس از جمع و جور کردن کوله و اندکی استراحت راس ساعت ۱:۳۰ از روستای طیان حرکت خود را با کوله ایی سنگین به سمت بالا شروع کردم.

از ابتدای روستا که استارت حرکت میباشد چند پاکوب مشخص به چشم میخورد که بنده با مشورت سرپرست باشگاه و شناختی که از منطقه داشتم پاکوب سمت راست از منتهی الیه روستا را آغاز نمودم و بعد از یکی دو توقف کوتاه جهت نوشیدن آب ساعت ۴:۱۰ عصر به پناهگاه گل گل رسیدم. هوا به شدت ابری بود و باد تقریبا سردی در حال وزیدن بود که انسان را هر از گاهی نگران بارش های موسمی و رگباری این منطقه میکرد. صد البته که قبلا کانال های هواشناسی رو چک کرده بودم و از عدم بارش مطمئن شده بودم . بعد از استراحتی تقریبا نیم ساعته و تجدید قوا راس ساعت ۴:۳۰ برای ادامه ی مسیر پای به ابتدای گرده ماهی گذاشتم مسیری سخت و سنگلاخی با شیبی کاملا تند که با وجود کوله ی سنگین حرکت را کاملا کند خواهد کرد بعد از حدود یک و نیم ساعت پیمایش طاقت فرسا به سنگ مثقال رسیدم و ترجیحا یک ربع وقت را به استراحت و صرف تنقلات اختصاص دادم.
هوا بسیار دلپذیر بود و صدای کبک های دری و عطر و بوی گیاهان محلی انگیزه و اشتیاق دو چندانی را به وجود آورده بود که همین مساله از سختی مسیر می کاست.
کوله را جمع کرده و بعد از یک ربع استراحت ادامه ی گرده ماهی رو در پیش گرفته و نهایتا ساعت ۷:۴۵ دقیقه به جانپاه چال کبود رسیدم . در اینجا هیچ اثری از کوهنوردی نمیدیدم. برای استراحت به داخل جانپناه رسیدم که متاسفانه به خاطر رعایت نکردن بعضی از کوهنوردان جانپناه مملو از پسماند و ضایعات بود که چند دقیقه ایی رو به پاکسازی و تمیز کردن جانپناه و اطراف آن اختصاص دادم .

ساعت ۹ شب بود که نور هدلایتی را از انتهای گرده ماهی مشاهده کردم که به سمت جانپناه در حال حرکت بود بعد از گذشت چند دقیقه چند نفر کوهنورد به چال کبود رسیدند بعد از خوش و بش کردن و آشنایی مشخص شد که بچه هایی بودند از شهرهای شیراز و شاهرود که هر پنج نفر تجربه ی اولشون بود برای صعود به سنبران.

بعد از خوردن شام و تنقلات و استراحت کافی ساعت ۱۲ شب خاموشی دادیم و طبق قرار میبایست ساعت ۶ استارت حرکت رو اغاز میکردیم.

صبح روز بعد ( پنج شنبه ) ساعت پنج بیدار باش دادیم و بعد از آماده کردن کوله حمله و خوردن صبحانه ی مختصر و چند دقیقه نرمش راس ساعت ۶ استارت خود را برای فتح قله آغاز نمودیم.

بعد از پیمایش چند دقیقه پاکوب هموار که کف چال کبود بود به ابتدای شیب تندی در قسمت جنوب غربی قله رسیدیم گردنه ایی تقریبا پر شیب و سنگی که هر از گاهی ناچارا دست به سنگ میشدیم بعد از حدود یک ساعت پیمایش به انتهای گردنه و خط الراس قله رسیدیم که از اینجا میتوان به ابهت و عظمت رشته کوه اشترانکوه زیبا پی برد با استراحتی دو دقیقه ایی و نوشیدن آب مسیر را ادامه داده و نهایتا ساعت ۷:۴۵ دقیقه پای بر سنبران زیبا بام استان لرستان گذاشتیم.
هوای بسیار عالی و مناظر بکر و دیدنی و خلوتی قله ما را به آن وا داشت که حدود یک ساعت به گرفتن عکس و صرف تنقلات و گفتن خاطرات صعودهای گذشته اختصاص بدیم.

نهایتا با تصمیم مشترک دوستان ساعت ۹ صبح پنجشنبه قله رو به منظور اتمام برنامه ترک نموده و بعد از گذشت یک ساعت به چال کبود رسیده و کوله ها رو جمع کرده و برای صرف ناهار راهی گل گل شدیم. بعد از گذشتن از سنگ مثقال و گرده ماهی ساعت ۱۲:۳۰ به پناهگاه گل گل رسیدیم . ترجیحا برای تجدید قوا و گرفتن آب یک ساعتی را اختصاص داده و بعد از استراحت ساعت ۱:۳۰ راهی پایین شدیم . ساعت ۳ عصر به روستای طیان رسیدیم و بعد از خداحافظی از دوستان جدید و استراحتی اندک راس ساعت ۳:۳۰ سوار بر ماشین به سمت سنندج به راه افتادم و با چند جا ب جایی دیگر ساعت ۱۰ شب به سنندج رسیدم و برنامه به اتمام رسید.

نکات مهم برنامه :

۱. بهترین فصل صعود به سنبران اواخر بهار تا اواسط تابستان میباشد. فصل های دیگر مستلزم توانایی جسمی و تجهیزات فنی میباشد.

۲. برای صعود به سنبران باید آب کافی به همراه داشته باشید. چون در طول مسیر فقط یک چشمه وجود دارد که کنار جانپناه گل گل میباشد.

۳. کوهنوردانی که مایل به کوله کشی نباشند از روستا میتوانند کوله هایشان را به حیوانات باربر بدهند که تا گل گل حمل میکنند ( هزینه حمل هر کوله توسط قاطر از طیان تا گل گل ۱۲۰۰۰۰ تومان میباشد.).

با تشکر از مدیریت باشگاه و دوستان و پیشکسوتان باشگاه آرش سنندج که همواره حامی و پشتیبان بنده بودند.

گزارش : آرمین میرزایی.

عکس های برنامه

226c42ff 48de 48ee 97af 498655654bbd - گزارش صعود به قله ی سنبران

4b05ec85 f627 4877 b1b1 2d746d45b8cc - گزارش صعود به قله ی سنبران

اشتراک‌گذاری

من مهرداد هستم . 10 ساله کوهنوردی میکنم و مسئول سایت باشگاه کوهنوردی آرش سنندج هستم.