تاریخ امروز:۶ مرداد ۱۴۰۰

ارتفاع صعود شده : ۲۶۷۱ متر

اعضا حاضر در برنامه : ۶ نفر

آقایان:

۱- جمشید (معد) ابراهیمی ، ۲- کیومرث صیدی ، ۳ – صباح پرسته ، ۴- وریا شریف پور ، ۵- پوریا فتحی ، ۶- آرمان محمودی

سرپرست برنامه : جمشید (معد) ابراهیمی

برگشت به گوسفند سرا : ۱۹:۳۰

11 1024x576 - گزارش صعود به قله دماوند مسیر جنوبی

معرفی قله دماوند :

دماوند کوهى در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است. دماوند در پاره مرکزى رشته کوه البرز در جنوب دریاى مازندران جاى دارد. این کوه از دیدگاه تقسیمات کشورى، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد. به هنگام صاف و آفتابی بودن هوا، از شهرهاى تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه های جنوبى دریاى خزر قابل رویت است. کوه دماوند در سیزدهم تیرماه سال ١٣٨٧ به عنوان نخستین اثر طبیعى ایران در فهرست آثار ملى ایران ثبت شد. همچنین کوه دماوند از سال ١٣٨١ به عنوان اثر طبیعى ملى در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. از دماوند در اساطیر ایران هم یاد شده و شهرت آن بیش از هر چیز به این سبب است که ضحاک در آن به بند کشیده شده است. دماوند را در رده دوازدهم بلندترین قله هاى دنیا از نظر ارتفاع نسبى قرار مى دهد.

شرح برنامه :

با هماهنگی های به عمل آمده بین دوستان و همنوردان باشگاه آرش سنندج ۶ نفر از دوستان اعلام آمادگی جهت صعود به قله دماوند را نمودند که همگی راس ساعت ۱۲ شب چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه در میدان آزادی گردهم آمده و با شور و شوق و علاقه وافر با گرفتن عکس و جاسازی کوله ها در ماشین میدل باس ایسوزو حرکت را به سوی پلور و فدراسیون کوهنوردی پلور آغاز نمودیم.

بعد از گذشت حدود ۲ ساعت حرف زدن و شوخی کردن و جک گفتن و خوردن تنقلات و میوه و… همگی به خواب رفتیم تعدادی از بچه ها کف ایسوزو و من و دو نفر دیگه روی صندلی ها دراز کشیدیم. که بنده با توجه به اینکه در صندلی آخر بودن با هر سرعت گیر به هوا پرتاب می شدم که تا صبح این جریان مکررا تکرار می شد و خواب عمیق را از چشمانم دور کرد.

صبح روز بعد یعنی پنج شنبه در منطقه پلور با خرید آب معدنی و چند نان بربری و ماست ، صبحانه ی مختصر و البته دلچسبی را نوش جان کردیم. حدود ساعت ۹ به فدراسیون کوهنوردی رسیده و با تماس گرفتن با راننده پاترول و جمع و جور کردن وسایل ساعت ۹:۳۰ به سمت گوسفندسرا حرکت نمودیم.

در گوسفندسرا با کرایه قاطر کوله های سنگین خود را بار قاطر نموده و راس ساعت ۱۱ به سمت بارگاه سوم دماوند حرکت نمودیم. در بین راه با گرفتن عکس و صبحت های مختلف مسیر را در ۳:۳۰ طی نموده و ساعت ۲:۳۰ در حالیکه بارش برف شروع شده بود و آسمان ابروهای خود را در هم کشیده بود به بارگاه سوم دماوند رسیدیم.

2222 1024x576 - گزارش صعود به قله دماوند مسیر جنوبی

باتوجه به زمانبندی درست در تایم خیلی مناسبی به بارگاه رسیدیم چونکه بارگاه شلوغ نشده بود البته طبقه های دوم و سوم که دارای تخت هستند و برای اجاره به کوهنوردان در دسترس قرار داده شده اند کاملا رزرو شده بود و جایی برای ما نبود. به ناچار در طبقه همکف وسایل و زیراندازهای خود را کنار هم و چسبیده به هم پهن کردیم که تا بعد از جمع و جور کردن وسایل و خوردن ناهار مختصر طبقه همکف هم از کوهنوردان شهرهای مختلف پر شد، که در این ایام کرونا، خوابیدن در فضای کوچک طبقه اول بارگاه را ، به سرما و باد بیرون و ریسک کرونا را به جان خریدیم.

33333 1024x768 - گزارش صعود به قله دماوند مسیر جنوبی

بعد از استراحت کوتاهی با ۳ نفر دیگر از دوستان برای هم هوایی تا حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر را به صورت قدم های آهسته و استراحت های طولانی وگپ و گفتگو و گرفتن عکس های یادگاری صعود نمودیم و سپس به بارگاه برگشته وسایل و کوله حمله را برای صعود اصلی روز بعد آماده نمودیم. بنده همه دوستان را دور خود جمع نموده و برنامه صعود روز بعد را تشریح نمودم. که راس ساعت ۴ بیدارباش و با سرقدمی خودم صعود را به سوی قله آغاز خواهیم نمود. متاسفانه به دلیل بی توجهی بنده باطری های هدلامپ خود را قبل از سفر بررسی ننمودم و این باعث شد یکی دیگر از بچه ها (صباح پرسته) به عنوان سرقدم صعود را آغاز نماید.

با توجه به تنگی جا مطمئنم که همگی بچه ها خواب راحتی نداشتند لذا ساعت ۳:۵۰ همگی از خواب بیدار شده و با خوردن صبحانه مختصر و تن کردن لباس های گرم و دستکش و کلاه ، کوله های حمله را برداشته و راس ساعت ۵ برنامه صعود را آغاز نمودیم.

در طول مسیر به دلیل تاریک بودن هوا منظره ی شگفت انگیزی از نور هدلامپ کوهنوردهایی که به سمت قله در حال حرکت بودند فضای دیدنی را ایجاد کرده بود و به سان قطاری که همه کابین های آن روشن هستند جلوه می داد. این را هم اضافه کنم که در ابتدای حرکت باد سرد و نسبتا شدیدی حرکت کوهنوردان را کند می کرد.

حدود ساعت ۷ بود که به زیر آبشار یخی رسیدیم و هوا در حال روشن شدن بود که در این زمان بنده جایم را با سرقدم عوض نموده و خود سرقدم گروه شدم و با یادآوری این شعر

رهرو آن نیست که گه تند و گه آهسته رود          رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

با برداشتن گام های آهسته و پیوسته مسیر را ادامه دادیم. بعد از گذشتن از آبشار یخی طلوع آفتاب را نیز همگی مشاهده نمودیم که با طلوع آفتاب سرمای هوا کمی کاهش پیدا کرده و باد هم تا حدودی قابل لمس فروکش کرد . بعد از حدود ۲ ساعت بالارفتن از شیب های نسبتا تند به تپه گوگردی رسیدیم که با دیدن مناظر تپه گوگردی شور و نشاط قابل وصفی به دلیل نزدیک شدن به قله در بچه ها نمایان شد که با درود فرستادن برای بچه ها از باشگاه و سرقدم و سرپرست تا عقب دار، مسیر را به سمت قله ادامه دادیم.

با برنامه ریزی های بنده قبل از شروع برنامه و از اوایل هفته تا شروع صعود و همچنین توانایی قابل وصف و خوب بچه ها راس ساعت ۱۱ بام ایران و خاورمیانه را فتح نمودیم. منظره ی قابل وصف نشدنی را همگی تجربه کردیم. بالاتر از همه کوهها، بالاتر از ابرها در ارتفاع ۵۶۷۱ متر. صمیمانه ترین تبریک به همنوردان جهت صعود به دماوند.

gholedamavand1399 1024x618 - گزارش صعود به قله دماوند مسیر جنوبی

بعد از گرفتن عکس یادگاری و خوردن آب و آب میوه و خرما و … ساعت ۱۲ فرود را به سوی بارگاه سوم آغاز نمودیم. که همگی بچه ها در کمال صحت و سلامت فیزیکی و بدنی ساعت ۳:۳۰ به بارگاه سوم رسیدیم.

در بارگاه سوم با صحنه ناراحت کننده ای مواجه شدیم. زیرانداز یکی از بچه ها دزدیده شده بود. در آن مکان بجز ورزشکار و کوهنورد افراد دیگری حضور نداشتند و این برای بنده خیلی ناراحت کننده بود که فردی ورزشکار دست به عمل دزدی بزند آن هم در ارتفاع ۴۲۰۰ متر و در بارگاه سوم که فرد مورد سرقت واقع شده بعد از خستگی صعود با صحنه دزدیده شدن وسایلش مواجه شود.

بعد از استراحت کوتاهی ناهار را آماده کرده و بعد از صرف ناهار وسایل را جمع نموده کوله های سنگین را به قاطر سپرده و ساعت ۵ راهی گوسفندسرا شدیم که ساعت ۷:۳۰ به گوسفندسرا رسیده که تعدادی از بچه ها به دلیل زودتر رسیدن به گوسفندسرا کوله ها را تحویل گرفته و ماشینی جهت رفتن به فدراسیون کرایه گرفته بودند.

۸:۱۵ به فدارسیون رسیدیم و و سایل را درون ایسوزو قرار داده و حرکت نمودیم. بین راه در رستورانی شام مفصلی را نوش جان کردیم و دوباره به سمت سنندج حرکت نمودیم. به محض سوار شدن ماشین و طی حدود ۱۵ دقیقه از مسیر به دلیل خستگی همگی خوابیدیم.

روز شنبه ساعت ۶ صبح در میدان آزادی سنندج با خسته نباشید و تبریک مجدد به همنوردان از یکدیگر خداحافظی نموده و برنامه ای دیگر از صعودهای موفقیت آمیز باشگاه را به اتمام رساندیم.

با تشکر از آقایان :

سرپرست برنامه : جمشید (معد) ابراهیمی

عقب دار : کیومرث صیدی

عکاس: صباح پرسته

و بقیه دوستان همنورد وریا شریف پور ، پوریا فتحی و آرمان محمودی

چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد